Lasi, domā un ceļo: Ilze prāto: Gudras enciklopēdijas māca, ka domāšana esot sabiedrisks process, jo likumi, kas regulē domāšanu, esot visai cilvēcei kopīgi. Bet vai t...
Laiks nav nauda, laiks ir mana dzīve
Šoreiz esmu atgriezusies no Amerikas mežonīgajiem rietumiem,
kas nav mežonīgi vēsturiski – kovbojiskajā izpratnē, bet gan mežonīgās
civilizācijas izpratnē. Izskatās, ka sociālajā antropoloģijā drīz būs jāievieš
tieši šāds apzīmējums, lai norādītu konkrētu laika posmu mūsdienu Amerikas
dzīvē. Neviens nebrīnās par terminu „akmens laikmets” vai „dzelzs laikmets, ” un
drīz arī apradīs ar „mežonīgās civilizācijas” jēdzienu.
Tas, kas tiešām pozitīvi pārsteidz šajā pasaules nostūrī
t.i. ASV rietumos – ir plašums un vēriens, ar kādu Māte Daba ir veidojusi šīs
zemes reljefu. Brīžiem pat prātam netverami skati ir rokas stiepiena attālumā. Tūkstoš
metrus dziļie kanjoni, tūkstošmetrīgās kalnu virsotnes, plašie tuksneši, kas
nebūt nav tik tuksnesīgi. Bet šoreiz nedaudz par tiem, kas mūsdienās apdzīvo šo
unikālo vietu un laika izjūtu.
Vispirms jau sākšu ar indiāņiem. Lai gan ASV rietumos dzīvo
vairākas indiāņu tautas, mēs vairāk saskārāmies ar navaho tautu, kuri kopskaitā
ir nedaudz vairāk kā 300 000. Bet diemžēl šobrīd liela daļa to tik vien
zina, kā izmantot amerikāņu šī brīža vainas apziņu. Tas nozīmē, ka amerikāņi dod
naudu, lai aizmālētu savu (tieši tā – savu amerikāņu) sirdsapziņu. Šobrīd
indiāņiem ir gan sava valdība ar prezidentu Džo Širliju priekšgalā, gan pieejama
izglītība (savā dzimtajā valodā), pat augstākā. Kur lielākai daļai amerikāņu
jauniešiem ir jāmaksā, bet indiānis, ja vien var pierādīt, ka viņš tik tiešām
ir indiānis, gandrīz vienmēr var saņemt stipendiju. Diemžēl reālā situācija –
lielākā daļa knapi pabeidz pamatskolu un runa tikai savā dzimtajā valodā. Ja
mums šobrīd teiks, kāds teiks, ka nevar atrast labi apmaksātu darbu Latvijā, jo
neprot latviešu valodu, tad mūs tas nemaz neizbrīnīs, drīzāk raisīs sašutumu,
kā cilvēks, kas dzimis un visu mūžu pavadījis
Latvijā, neprot šo valodu. Bet indiānim nav nepieciešama angļu valoda. Viņam maksā noteiktu izdzīvošanas minimumu, pārējo viņš saņem no tūristiem un viss. Nedaudz skumji. Zinu, ka daudzi teiks – pret viņiem savulaik izturējās tik nežēlīgi un ļauni. Bet parādiet man kaut vienu mazu tautu, kura gadsimtiem nav tikusi apspiesta, laupīta un lielvaru plēsta? Tādas nav! Un katra paša ziņā ir nodot tālākajām paaudzēm savu vēsturisko sāpi un raudzīties nākotnē vai nogrimt sāpīga aizvainojuma muklājā. Un indiāņi grimst – alkoholā un bezdarbībā. Diemžēl nenofotografēju nevienu indiāni, jo mana roka necēlās, lai dokumentētu ko tādu. Protams, ka es negaidīju, ka pāri prērijai jās Gojko Mitičs, aizstāvot ikvienu indiāņu pabērnu, bet ieraudzīt kaut ko vairāk kā indiāņu tradicionālo, bet civilizācijas notrulināto sapņu ķērāju, nevarēju. Atsevišķās vietās varēja gan iegādāties indiāņu podniecības izstrādājumus, kas gatavoti Ķīnā, bet neredzēju nevienu indiāni tradicionālajā navaho apģērbā, vien nošļukušās džinsu bikšelēs. Gribējās vien iesaukties (es to pieminēju mūsu gidam) – lepojieties ar to, ka esat indiāņi, atjaunojiet kopā sanākšanas tradīcijas, nevis gļēvi slēpjaties kanjonos, truli nodzerot savu sāpi.
Latvijā, neprot šo valodu. Bet indiānim nav nepieciešama angļu valoda. Viņam maksā noteiktu izdzīvošanas minimumu, pārējo viņš saņem no tūristiem un viss. Nedaudz skumji. Zinu, ka daudzi teiks – pret viņiem savulaik izturējās tik nežēlīgi un ļauni. Bet parādiet man kaut vienu mazu tautu, kura gadsimtiem nav tikusi apspiesta, laupīta un lielvaru plēsta? Tādas nav! Un katra paša ziņā ir nodot tālākajām paaudzēm savu vēsturisko sāpi un raudzīties nākotnē vai nogrimt sāpīga aizvainojuma muklājā. Un indiāņi grimst – alkoholā un bezdarbībā. Diemžēl nenofotografēju nevienu indiāni, jo mana roka necēlās, lai dokumentētu ko tādu. Protams, ka es negaidīju, ka pāri prērijai jās Gojko Mitičs, aizstāvot ikvienu indiāņu pabērnu, bet ieraudzīt kaut ko vairāk kā indiāņu tradicionālo, bet civilizācijas notrulināto sapņu ķērāju, nevarēju. Atsevišķās vietās varēja gan iegādāties indiāņu podniecības izstrādājumus, kas gatavoti Ķīnā, bet neredzēju nevienu indiāni tradicionālajā navaho apģērbā, vien nošļukušās džinsu bikšelēs. Gribējās vien iesaukties (es to pieminēju mūsu gidam) – lepojieties ar to, ka esat indiāņi, atjaunojiet kopā sanākšanas tradīcijas, nevis gļēvi slēpjaties kanjonos, truli nodzerot savu sāpi.
Pārsteidzoši, cik pārcilvēcīga uzņēmība bija nepieciešama
tiem baltajiem, kas 1800-ajos gados ieradās mežonīgajos rietumos. Es šeit
noteikti nerunāju par tā dēvētajiem misionāriem un Kristus vārdā – laupītājiem.
Bet, par tiem dumpiniekiem, kas uzdrošinājās nostāties pret Veco pasauli. Diemžēl
Amerikai šo cilvēku vārdi un atstātais kultūrmantojums nešķiet svarīgs. Bet te
būtu, ko rādīt un varētu, pat ar amerikānisku vērienu, pelnīt naudu. Viņus
izbrīna gan franču, gan latviešu ceļotāju milzīgā interese par vēsturisko 66
ceļu. Vai tiešām ceļš var būt simbols? Tas taču ir tikai vecs ceļš. Izmantojot
66 ceļu nebūt netiek tik ātri uz priekšu, labāks, taisnāks un ātrāks ir turpat
blakus esošais 40 autobānis. Bet tieši ap 66 ceļu ir sajūtama amerikāniskā
(labā nozīmē) atmosfēra. Daudzi ciematiņi un pilsētas izmira un kļuva par tā
dēvētajā spoku pilsētām, tomēr arī šeit ir izņēmumi. Arī te var atrast
atsevišķas pilsētas, kuras pateicoties uzņēmīgiem un garā stipriem cilvēkiem,
turpina pastāvēt. Piemēram – Seligmana, kur tikai pateicoties pilsētas
bārddzinim Eindželam un viņa pacietīgajai austriešu izcelsmes sieviņai Vilmai,
pilsēta vēl joprojām eksistē. Un paši amerikāņi nevar saprast, kāpēc tik daudz
ārzemnieku piestāj te nodzīt bārdu, ja to var izdarīt daudz ātrāk mājās ar
daudz mūsdienīgākām ierīcēm nekā ar 40 gadus veco bārdas nazi. Tātad arī viens
IR karotājs. Un tādas unikālas vietas Amerikā ir! Tikai nepaskriet tām garām!
Las Vegasas Venērai jaunas silikona krūtis! |
Nonākot Las Vegasas vai Holivudas gaisotnē, atkal
jāaizdomājas. Un šoreiz par ākstiem pasaules kultūrā un mūsdienu ikdienā. Nez
kāpēc es atminos Fransuā Rablē „Gargantiju un Pantagrielu,” jo nopietni apkārt
esošo uztver nevar un pat nedrīkst. Diemžēl spriežot pēc masu mediju sniegtās
informācijas, daudzi jaunieši, kas dzimuši un auguši rableziāniski amerikāniskā
vidē, neprot atšķirt realitāti no fantāzijas. Bet redzot to, kas notiek Las
Vegasā vai Holivudā, diez vai var ko jauniešiem pārmest. Esot Las Vegasā, biju
apņēmības pilna „notriekt” spēļu automātos kādus 10 vai 20 dolārus. Bet tomēr
to neizdarīju. Nevis tādēļ, ka mana morālā stāja vai skopums to neļāva, bet
skatoties uz to primātisko kloķa raustīšanu (ar baisi nospeķotām rokām, kas
tikko no turzas pagrābušas sauju frī kartupeļus) un milzu burgeri rokās, man
sametās nelabi. Zinu, ka daudzi iebildīs, ka pastāv smalki kazino, eleganti
spēļu automāti, bet mana azartiskā vēlēšanās jau bija zudusi. Ar šausmām
domāju, kā cilvēkiem tiek skalotas smadzenes, lai tās pieņemtu, ka laiks, ko
pavadām pie spēļu automāta vai kazino kāršu galda, ir unikāla pieredze un
vērtība, un smalka atpūta. Un atkal aizdomājos par laiku. Manas dzīves laiku.
Vai tas tiešām slēpjas spēļu automātā?
Arī elegances un smalkuma
izpratne mums, vakareiropiešiem, ir ļoti atšķirīga. Burkā kundzes sindroms Amerikā ir
manāms ik sekundi. Tikai Amerikā ir iespējams ieturēt smalkas vakariņas no
unikāliem porcelāna traukiem un dzert šampanieti no Bohēmijas kristāla glāzēm, skatīties
uz četrsimtgadīgiem gobelēniem pie sienas un papīra salvetēm un plastmasas
kečupa pudeli uz galda! Varu pat iztēlotie Mārtiņa Rītiņa sejas izteiksmi, kad
amerikānis ar entuziasmā piepūstiem vaigiem izspiež kečupu no plastmasas
pudeles, lai „”pastiprinātu” tikko gatavotās maltītes garšu. Skumji arī paliek,
kad vēloties rīta agrumā izbaudīt San Francisko gaisotni, tu redzi, ka visi
sapucējušies darba kostīmiņos steidz uz darbu ar vienreizējām kafijas glāzēm
rokās. Saprotu, ka jāsteidzas uz darbu naudu pelnīt. Un te gribētos oponēt
vispārpieņemtajai aksiomai – laiks ir nauda. Laiks NAV nauda. Laiks ir tieši
tev atvēlētais dzīves sprīdis šajā pasaulē. Cik nožēlojami dzīvot pasaulē, kur
nav iespējams kopā ar saviem mīļajiem izdzert rīta kafijas/tējas tasi. Tas nekas,
ka tavas kafijas krūzes osiņa nokrita, kas mazie bērni mēģināja paši mazgāt
traukus, lai iepriecinātu mammīti. Bet tā ir tava krūze, īpaši tev gatavota
kafija un tavs laiks. Galvenais neizniekot laiku, kas mums dots.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru